Malé, krásne Karpaty

Veľa ľudí miluje prírodu, ale nechce, alebo sa bojí ísť na dlhšie túry sám do lesa, najmä keď už je človek starší. Riešenie je jednoduché - medzigeneračné prepájanie v praxi.

Tak sme si povedali, že zorganizujeme výlet pre seniorov, ktorý sa dá zvládnuť, ale nie je to len obyčajná prechádzka v parku, jedna z nás v role sprievodcu a snáď sa niekto zo seniorov pridá. Babie leto bolo mimoriadne dlhé, čo sme využili a naplánovali výlet do Karpát. Spropagovali sme podujatie, dali sme vedieť známym a nakoniec sme išli traja - no nie nadarmo sa hovorí, že najmenej času má človek na dôchodku.

Jedna z veľkých výhod Bratislavy je, že ak sa vám omrzí mestský život, stačí nasadnúť na električku, autobus, či trolejbus doviesť sa na konečnú a takmer isto ste blízko prírode.

My sme využili 203 - jediný trolejbus, ktorý vás vyvezie zo stredu mesta až na Kolibu a turistika mohla začať. Míňame posledné domy a lesným chodníkom mierne stúpame až na Kamzík, kde sa chvíľu pokocháme výhľadmi na Bratislavu. Smerník na Biely Kríž, ktorý je naším cieľom ukazuje 2,25 hod.

Kamzík
Kamzík (zdroj: archív svp)

Vyhýbame sa asfaltke, ktorá by nás zaviedla až k Železnej studničke, obľúbenej trase pre kratšiu vychádzku a hneď za cvičnou lúkou s bobovou dráhou vykročíme po známej červenej - Štefánikovej magistrále. Tá tvorí súčasť cesty hrdinov SNP, ktorá je dlhá viac ako 700km a zavedie vás až na severovýchod Slovenska do Duklianskeho priesmyku. To dáme inokedy:)

Našou ambíciou je úsek z Kamzíka na Biely Kríž, veľmi obľúbený cez víkendy aj medzi bikermi z dôvodu ľahkej dostupnosti. V strede týždňa je tu ale kľud, počas štyroch hodín sme stretli niekoho len výnimočne a mohli sme načerpať energiu nielen z tichého lesa ale aj z jesenných farieb a scenérií, ktoré vytvorilo všade napadané lístie.

Pravdu povediac môj sáčok, na odpadky, ktorý som mala zo sebou v batohu, zostal celú cestu nevyužitý, na moje prekvapenie som snáď prvý krát v lese nevidela žiadne papiere ani plasty. Ako hovorím, celá zem bola pokrytá kobercom z lístia.

jesenné Karpaty
jesenné Karpaty (zdroj: arcihv svp)

Cesta sa vynie po hrebeni, mierne klesania sa striedajú so stúpaniami. Minieme smerovník pod Chlmcom, Tri Duby a Spariská. Na smerníkoch sa striedajú ukazovatele času a kilometrov. Cesta je dobre značená, ak sa človek príliš nezarozpráva, nemá šancu sa stratiť. Prejdeme okolo Zbojníčky a o chvíľu nás už víta Červený kríž. Je tam krásny, len pred rokom zrekonštruovaný areál s miestom na opekanie, grilovanie, priestraným prístreškom a aj pingpongovým stolom. Aj tu je ale ľudoprázdno a my pokračujeme ďalej, Biely Kríž je už len na skok.

Červený kríž
Červený kríž (zdroj: archiv svp)

Po ceste je síce niekoľko studničiek, vodu z nich sme ale neskúšali a využili sme až jediný bufet, ktorý je na tomto úseku práve na Bielom Kríži, ktorý sa nachádza na hrebeni medzi Račou, Borinkou, Lozornom a Svätým Jurom. Na lúke s malým bufetom Včelín môžete doplniť nielen tekutiny, ale určite potešia aj skvelé domáce pagáče.

Konečne máme po viac ako troch hodinách prvý oddych. Preštudujeme mapy, urobíme “vrcholovú” foto a vraciame sa späť do civilizácie.

jesenné Karpaty
jesenné Karpaty (zdroj: archív svp)

Modrá trasa nás zavedie lesnou cestou kopírujúcou asfaltku rovno do Rače na električky, kam prichádzame po ďalšej hodinke. Sme na konci dnešnej trasy. Strávili sme jeden obyčajný deň v obyčajnom, jesennom lese. Keď som po ceste počúvala mojich spoluturistov, s akými zdravotnými komplikáciami sa vzhľadom na vek musia potýkať a aj napriek tomu, celú cestu išli s úsmevom, bez jedinej sťažnosti, na tempo alebo dĺžku trasy - prešli sme takmer 17 kilometrov, tak som si v duchu povedala, že keď si nabudúce budem hovoriť, že sa mi nechce, alebo ma niečo bolí, tak si mám spomenúť na dnešnú túru.

Rača
Rača (zdroj: archív svp)

Teším sa na budúce - opäť v Malých,krásnych Karpatoch s našimi seniormi.

Cieľom nášho občianskeho združenia Seniori v pohybe, je prinášať aktivity pre seniorov - ktoré sú zamerané najmä na pohyb - nordic walking, koordinačné cvičenie so šatkami, tréningy pamäti ,výlety v rámci mesta a okolia.

Seniori v pohybe

Seniori v pohybe je občianske združenie, ktoré sa snaží v tomto období prinášať seniorom tréningy pamäti v domácom prostredí, či kvízy na rôzne zaujímavé témy.Viac informácii nájdete na https://seniorivpohybe.sk/ alebo na facebooku https://www.facebook.com/seniorivakcii/.Fandite sa nami!Ak by ste nás chceli podporiť, budeme vďační https://www.ludialudom.sk/profil/detail/37143.Ďakujeme Zoznam autorových rubrík:  RozhovorySkutočné príbehyVýletyNezaradenéSúkromné