Pohybom k lepšej pamäti

Autor: Seniori v pohybe | 21.2.2019 o 11:48 | Karma článku: 1,19 | Prečítané:  474x

Stáva sa to asi každému. Jednoducho zabúdame. Kam sme dali kľúče? Ako sa volá ten človek, ktorý kráča s úsmevom oproti vám? Veru o pamäť sa treba starať. Ale ako na to, keď sa nám nechce, nemáme čas alebo nevieme ako na to?

Zmätene sa pozeráme po kuchyni, do ktorej sme sa pred pár sekundami vybrali a snažíme sa spomenúť na čo sme sem išli. V obchode pri platení kartou, nám vypadol z našej pamäti PIN, či bezradne pozeráme do počítača, keď sa nás pýta na prístupové heslo do účtu.

S podobnými situáciami asi bojuje každý jeden z nás.

Dobrá správa je, že už dve veci výrazne pomáhajú zlepšiť našu pamäť a väčšina z nás ich bežne robí. Tou prvou je pohyb. Mozog a nervová tkanivo spotrebováva asi 20% vdýchnutého kyslíka. Jeho nedostatok postihuje ako prvé nervový systém. Stačí si spomenúť ako sa cítime v nevyvetranej miestnosti. Sme nepozornejší, ťažko sa vieme sústrediť na to čo nám niekto hovorí, alebo čo sa máme naučiť.

Kyslík zlepšuje koncentráciu, pozornosť, pamäť, prirodzenou cestou odstraňuje bolesti hlavy, spomaľuje starnutie, zvyšuje odolnosť organizmu, upokojuje a stabilizuje nervový systém a samozrejme je zdrojom dobrej nálady – niet nad prechádzku v prírode.

A ako ho do tela dostať čo najjednoduchšie? Primeraným pohybom. Hlava sa "prečistí" a človek príde na iné myšlienky.

Tá druhá vec, ktorá má priaznivý vplyv na naše mentálne schopnosti je obyčajná socializácia – jednoducho sme predsa len tvorovia spoločenskí a trávenie času s ľuďmi, s ktorými sme radi, či spoznávanie nových, robí našej pamäti naozaj dobre.

Vrátim sa ešte k pohybu a k cvičeniam, ktoré sú rôznorodo zamerané:

Vytrvalostné cvičenia akými sú chôdza, beh, bicyklovanie, či plávanie majú priaznivý vplyv najmä na náš kardio systém. Silové cvičenia nám pomáhajú vytvárať svalstvo a zlepšovať kostnú hmotu. Cvičenia zameriavajúce sa na rovnováhu ako sú joga, či taj-či nám zase zlepšujú držanie tela, rovnováhu, rovnako ako znižujú riziko pádu. Strečingové cvičenia pomáhajú so zlepšením ohybnosti kĺbov a svalov a zvyšujú našu pohyblivosť.

Ale je ešte jedna kategória cvičení, ktorá má výrazne priaznivý vplyv na naše kognitívne funkcie – dali by sa pomenovať ako cvičenia pre mozog,  niekde sa stretneme aj s termínom braingym – mozgová gymnastika.

Začala som sa im venovať vo väčšej miere a stali sa pre mňa dynamickou formou trénovania pamäti. V rámci klasických cvičení typu – zapamätajte si číslo, nákupný zoznam alebo náhodné slová za 1 minútu môžeme pamäť či koncentráciu potrénovať cvičeniami, ktoré sú rôznorodé a štandardne vychádzajú z asymetrických pohybov, kde pravá časť tela robí iné pohyby ako ľavá. Stačí ak si predstavíme, že máme do vzduchu pred sebou kresliť pravou aj ľavou rukou  iné obrázky. Napríklad pravá ruka kreslí do vzduchu štvorec a súčasne ľavá ruka trojuholník, niekoľkokrát za sebou. 

Takéto cvičenia, na prvý pohľad veľmi jednoduché sú náročné na koncentráciu a naše hemisféry musia naozaj spolupracovať, aby sa nám to podarilo. Netreba sa vzdávať hneď na začiatku, aj v tomto prípade tréning robí majstra.

Komu sa takéto cvičenia predsa len zdajú zložité, môže vyskúšať ešte jednu možnosť. Žonglovanie. Teraz si možno poviete, že to je dobré do cirkusu alebo do divadla, ale boli by ste prekvapení, ako sa žonglovanie stáva čoraz populárnejšou aktivitou. Vo svete sú školy žonglovanie pre deti aj dospelých. Vedecké štúdie preukázali pozitívny vplyv na organizmus – zlepšenie svalovej koordinácie, pohotovosti, jemnej motoriky, koncentrácie, koordinácie, balančných schopností, priestorovej orientácie a rovnako pozitívny vplyv bol dokázaný na tvorbu nových prepojení medzi pravou a ľavou mozgovou hemisférou.

A okrem toho, každý kto to skúsil vám určite potvrdí, že je to aj neskutočná zábava a relax.

Nemusíte si hneď predstaviť ako vás otĺkajú 3 kužele letiace vzduchom, alebo ako sa plazíte pod posteľou, snažiac sa vyloviť všade sa kotúľajúce loptičky. Žonglovať sa dá napríklad aj so šatkami a môžete mi veriť, že to zvládne naozaj každý vrátane malých detí a seniorov.

So šatkami sa dá trénovať aj keď nemôžeme chodiť a sme pripútaní na vozík, čo určite ocenia viacerí seniori. Princíp žonglovania je rovnaký ako pri loptičkách, ale šatky sa vo vzduchu pohybujú pomalšie a ladnejšie, je teda dostatok času na ich chytenie.

Ak by ste chceli vyskúšať takúto formu tréningu pamäti, radi vás privítame aj na našich kurzoch pre seniorov, kde budeme žonglovanie so šatkami trénovať. Viac informácií nájdete aj na našej stránke www.seniorivpohybe.sk alebo na našom FB.

Alebo to urobte jednoducho ako ja po prvý krát  - s tromi zemiakmi zo špajze a videom na youtube – ako sa naučiť žonglovať:)

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Dobré ráno

Dobré ráno: Po Haščákovi môže prísť na rad Fico

Haščákovi hrozí 20 rokov za mrežami.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

S Haščákom v pyžame

Keby zaspieval, zničí nielen milovníka koly, ale aj povesť bývalých reformných strán.


Už ste čítali?